UFO & Commandos

Läste nyligen igenom speltidningen IGN:s lista över de 25 bästa PC-spelen genom tiderna. På första plats har IGN placerat det extremt gamla och oerhört klassiska strategispelet UFO: Enemy Unkown (1993).

(Spelet blev sedermera känt som X-COM: UFO Defense i USA och X-COM: Enemy Unkown i Europa, ett namnbyte som tvingades fram eftersom det redan fanns ett spel som hette UFO i USA. UFO:s många uppföljare har även de kört med X-COM-prefixet.)

IGN motiverar första placeringen med att UFO erbjuder oerhört sofistikerat basbyggande, engagerande rollspelande, spännande strider, och en nervig, skrämmande bakgrundshistoria om hur utomjordingar håller på att ta över världen.

Jag kommer ihåg hur jag såg min kusin spela UFO en gång  för skitlänge sen, och jag har för mig att han även varmt rekommenderade det åt mig. Men av någon anledning brydde jag mig aldrig om att införskaffa det. Antagligen för att det verkade så krångligt alltihop (gimme a break… jag kan inte ha varit äldre än typ tio bast – max!).

Tur är nog det. För om jag hade spelat UFO när jag var yngre är det inte helt osannolikt att jag hade tappat allt sug på vad datorspelande heter. Spelet är nämligen brutalt. På nybörjarnivån har jag fått stryk två gånger på raken nu.

Senaste gången jag blev förnedrad började med att jag – äntligen – efter många misslyckade försök lyckades jaga ifatt ett av utomjordingarnas skepp och skjuta ner det.

Så långt allt väl.

Men när jag landade med mina gubbar för att jaga ifatt utomjordingarna och tillfångata eller ha ihjäl dem så blev jag så grundligt ägd (som kidsen säger) att hade jag varit en argare person hade jag antagligen kastat laptopen genom fönstret i ren frustration.

Spelet är turordningsbaserat, och i första rundan beordade jag mina soldater att försiktigt kliva av skeppet, för att inte dumdristigt springa in i några ondsinta Arkiv X-missfoster. Allt gick jättebra ända tills jag tryckte på end turn och det blev utomjordingarnas tur.

Pew.

Pew.

Pew.

Halva min trupp borta. På första rundan. Lysande.

Och det på lägsta svårighetsgraden. Av fem möjliga.

Nåja, hur gör man för att spela det då? Som vanligt när det gäller riktigt gamla spel så är det en del pyssel att få igång UFO på en modern dator, då spelet är designat för att köras främst i DOS. Men som tur är så finns det ett paket som någon vänlig själ har snickrat ihop och lagt upp på Piratebay, som fixar det enkelt och smidigt med emulerad DOS-miljö (en förkonfigurerad DOSBox). Ladda hem det här.

PS.
Jag har även installerat Commandos: Behind Enemy Lines, ett spel som är ökänt för att det är skitsvårt och i princip helt jävla omöjligt.
Jag klarar knappt av spelets tutorial.
Och jag älskar det.
DS.

Kommentera

