Skämslåten #1: Meat Loaf »Bat out of hell«

meat loaf - bat out of hell

Bara för att jag gillar att jävlas så tänker jag nu inleda en bloggserie som kanske inte direkt motsäger men åtminstone går emot det jag raljerade om i min posting om varför trasigt är bättre.

Skämslåten kommer serien kallas, ett koncept bekant för alla er som har sett något avsnitt av Kristian Luuks vardargsrumsmysiga intervjuprogram Videokväll hos Luuk. Jag snor oskamset (som att det spelar någon roll i dessa postmoderna, kopimistiska tider) hela grejen rakt av, och postar här så min första skämslåt.

»Bat Out Of Hell« av den legendariska köttfärslimpan är pur episk bergtoppsrock, vars svulstiga Jim Steinman-produktion är så överfull att det  bokstavligen talat rinner över av visksång, skrikande gitarriff, stegrande pianon, storslagna körer, och känslosamma crescendon som ständigt bryts ner och byggs upp igen, över totalt nio utmattande minuter. Efteråt är man så slutkörd att man tvivlar på att man någonsin kommer kunna uppskatta musik igen.

Låten är första spåret på albumet med samma namn från 1977, ett rejält mastigt stycke bredbent arenarock som man gör bäst i att inta i så  små doser som möjligt, och helst inte för nära inpå. Faktum är att om man är dumdristig nog att konsumera hela skivan på en gång, är risken mycket hög att drabbas av musikrelaterad förstoppning. En sjukdom vars behandling är 25mg minimal techno injicerat direkt i ändtarmsöppningen,  och därefter dagliga doser sval indie pop i minst en vecka, eller åtminstone tills man inte längre har en oförklarlig lust att spela gamla Bonnie Tyler-skivor.

I alla fall. Det här tycker jag är bra. Men berätta det helst inte för nån är du snäll.

Kommentera

