Testbild! – Aquatint

Testbild!s senaste skiva handlar om havet. När jag har berättat om Aquatint för folk har jag beskrivit skivan som trevlig pop med havsbrus och vågskvalp. Varpå jag har mötts av idel glosögda blickar, klentrogna ansiktsuttryck och repliker som: ”Vad sa du att du lyssnade på sa du??”

Hur bra är skivan då? Den är helt okay. Inte i närheten lika bra som The Inexplicable Feeling of September, men bra mycket bättre än deras förra skiva, stundtals ganska olyssningsbara Une Teinte Intense (franskt spoken word-trams och acapella-körer är inte min kopp té direkt).

Recensioner: DN, SvD, Sonic

PS. Jag tycker recensionerna är väl kritiska mot skivans ambienta inslag. Hade jag fått bestämma hade man gjort den ännu mer ambient, och tagit bort eller åtminstone tonat ner alla de popelement som pockar på för mycket uppmärksamhet. På så sätt hade den haft potential att bli en perfekt skiva för sängliggande, tentapluggande bakgrundslyssning…Nu hamnar den någonstans mitt emellan, och blir lite för lågmäld för vanligt lyssnande, men alltför kantig för att bara ha på i bakgrunden DS.

Kommentera

