That’s a face for radio

Såg nyss Fatal Attraction (1987). Jag har egentligen rätt svårt för den här sortens åttiotalsthrillers, där man liksom redan på för hand vet att allt kommer gå åt helvete. Men jag måste se den i och med en uppgift som vi har i skolan.

En förutsättning för att en sån här film ska funka enligt mig är att den är
både spännande och trovärdig. Dessvärre så tror jag inte ett dugg på vad som försiggår i Fatal Attraction.

Filmens trovärdighet urholkas nämligen i samma ögonblick som advokaten och helyllefadern Dan Gallagher (Michael Douglas) bestämmer sig för att vara otrogen mot sin fru (Anne Archer), med handlingskraftiga karriärkvinnan tillika superpsykopaten Alex Forrest (Glenn Close, här till höger i en screencapture från filmen).

Låt mig tala klartext: Glenn Close är säkert väldigt trevlig som person. Men hon ser ju för fan ut som ett ukrainskt crackluder. Seriöst. I wouldn’t hit that with a stick. Och jag fattar helt enkelt inte att herr Gallagher tycker det känns särskilt stimulerande att para sig med det där.

Det är lite som de där amerikanska sitcomsen med feta loserkillar med för snygga fruar, fast inventerat.

I båda fallen sitter jag mest och skakar på huvudet åt hur jäkla orimligt det är.

Vad uppgiften i skolan är? Svar: Genus.

Jag misstänker att jag kommer göra sedvanlig succé.

Kommentera

