Mr Breathless

Häromdagen så damp det här brevet ner i min inbox:

Moi!
Tässä Mr Breathless kotisivut tiedoksi,viitaten puhelinkeskusteluun 23.2.2009.
Mr Breathless esiintyy soolona tai 4 henkisen bändinsä kanssa.
Soolokeikan hinta n.450,00e,bändin kera 1100,00e
Arkiilta keikat ovat hinnaltaa edullisemmat.

Jag förstod verkligen ingenting (dessvärre innebär inte mitt finska påbrå att jag per automatik förstår språket). Vem var egentligen den här Mr Breathless? Vad ville han mig? Och varför trodde han att jag kunde finska?

Mysteriet tätnade ytterligare när jag insåg att det här inte var ett typiskt spam-brev. Det här var här var något så ovanligt som ett fullständigt legitimt nyhetsbrev. Och dessutom så visade det sig vara adresserat till en e-postadress som är snarlik min egen, fast med färre antal punkter. Vad fan?

Saker och ting klarnade dock upp när jag läste nedanstående text,  från Google Mails-hjälpsida:

Gmail allows only one registration for any given username. Once you sign up for a particular username, any dot or capitalization variations are made permanently unavailable for new registration. If you created yourusername@gmail.com, no one can ever register your.username@gmail.com, or Your.user.name@gmail.com. Furthermore, because Gmail doesn’t recognize dots as characters within usernames, adding or removing dots from a Gmail address won’t change the actual destination address. Messages sent to yourusername@gmail.com, your.username@gmail.com, and y.o.u.r.u.s.e.r.n.a.m.e@gmail.com are all delivered to your inbox, and only yours.

Gmail skiljer alltså inte på punkter i e-postadresser. Det vill säga ditt.användarnamn@gmail.com är precis samma sak som dittanvändarnamn@gmail.com. Och om du skickar ett brev till det ena så kommer det ändå hamna hos samma adress.

Fast frågan är ju ändå hur det här finska nyhetsbrevet kom fram till just mig?

Kan det verkligen vara så enkelt att någon bara har råkat skriva in fel adress?

Hur som helst… Vem brevet än var ämnat för, så kan jag åtminstone sluta mig till att personen ifråga tycks ha en ytterst tveksam musiksmak.

Mina damer och herrar. (trumvirvel)

Tillåt mig att presentera, the one, the only… Mr Breathless!

Kommentera

