Långebro

//goto.glocalnet.net/langebro)

(bilden är snodd från http://goto.glocalnet.net/langebro)

Långebro är namnet på platsen där jag bor för tillfället. Det är på många sätt ett fascinerande ställe, lika delar industri- och bostadsområde, med gamla historiska bostadshus som samsas med storskaliga affärer och gamla nedlagda, miljöfarliga kemtvätterier.

Jag vet inte riktigt varför jag tycker stället är så fascinerande helt plötsligt. Jag har ju trots allt bott här några månader nu utan att tycka att det var något särskilt egentligen.

Men det kan vara så att det blev vinter och plötsligt blev allting aningen fulare och mer misärbetonat än det hade varit innan. Som den där ihjälfrusna stackars katten i snön vid den nerklottrade plåtväggen på vägen till Willys.

Jag stod där, stelfrusen och snorig, stirrade på det döda djuret och visste inte riktigt vad jag skulle tycka. Om jag skulle vara ledsen eller hänförd eller apatisk. Samtidigt hörde jag via hörlurarna till mp3-spelaren stämningsfulla, ambienta och ja, jag skäms inte för att använda det här ordet, nästan episka ljudmattor från Hammocks ”Maybe They Will Sing For Us Tommorow”. Med seriösa Farväl Falkenberg-vibbar i kroppen gick jag vidare mot stormarknaden och köpte på mig julmust och tvättmedel.

Snart ska jag införskaffa en digitalkamera så att jag kan föreviga en del av de här platserna. Det är nog första gången någonsin som jag är sugen på att göra något liknande.

2 responses to “Långebro

  1. Heter det inte kemtvätterier?

  2. fixat!

Kommentera

