Homoerotik i Nosferatu (1979)

Hade redovisning idag på hur en films stil (klippning, kläder, foto, ljud, etcetera) kan kopplas till dess genre. Filmen som min grupp fick redovisa var den tyske filmregissören Werner Herzogs 70-talsremake av den klassiska stumfilmsskräckisen Nosferatu: A Symphony of Horror (1922).

Råkade kläcka ur mig vid något tillfälle att det finns två versioner av filmen, ett original där de pratar tyska och en parallellversion där skådespelarna pratar engelska (med sina egna röster, alltså inte dubbat). Varpå min lärare såg på mig som att jag var dum i huvet och påpekade att den såklart var dubbad, det är ju så man gör i USA. Men visst fan har jag rätt.

Och nu till en liten personlig teori som jag inte ville (läs: vågade) ta upp på redovisningen. För om man bortser från de uppenbara homokopplingarna mellan Dracula och homokultur som att han är en outcast med ett förhatligt begär, bara går ut om natten och sambanden mellan vampyrism och S/M , så tycker jag att det finns många saker i Herzogs version som understryker Draculas allmänna gaytendenser.

Se först det här klippet, där Jonathan har anlänt till greve Draculas slott så att vampyren kan köpa ett hus av honom. Lägg särskilt märke till det märkliga fallosglaset, fixeringen vid begär och oral tillfredsställelse och intensiteten i Draculas begär efter Jonathan och hans blod. (Har dessvärre inte hittat något klipp med vettigt ljud).

Och jämför sen med det här klippet från slutet av filmen. Visst liknar det mest en tafflig första sexupplevelse än att vampyren vet vad han gör? Han vill gå pang på rödbetan men nej nej, hon tvingar honom till lite obekvämt förspel först. Och när han väl hugger henne lite tveksamt ligger hon där och ser mest ut som hon undrar vad klockan är. (OBS! Spoilervarning!)

Och det slutliga beviset då, när han står och pratar med Jonathans fru om att han vill kunna känna den kärlek som hon känner för Jonathan. Och kruxet är att jag tror att han menar att han ville kunna känna så för Jonathan. (Den något tråkigare tolkningen är ju att han vill kunna älska, och bli älskad).

Kommentera

