Generation Kill

Jag gillar verkligen Generation Kill. Det är för det mesta jävligt spännande, realistiskt och underhållande och det är ju kul att Skarsgård är bra.

Men jag har två invändningar.

Den ena berör något som jag skulle vilja kalla för avföringsdramaturgi. Alltså att man visar folk som uträttar sina behov för att dra ner realismen till diskbänksnivå och eftersom man på sätt och vis är som mest sårbar då — som tittare sitter man spänt och undrar huruvida personen som sitter och klossar ska få en granat i röven eller inte. En viss mått av det här behövs för att skildra något så vanvettigt som ett krig på ett effektivt sätt, men i Generation Kill överanvänder man definitivt koncept och resultatet är stundtals löjeväckande.

Det andra är antalet döda barn — framförallt döda söta tjejer — som används för att visa hur hemskt det är med krig. Visst, det kanske behövs för att komma åt de allra mest härdade där ute, som inte tycker det är hemskt när vuxna människor dör (i alla fall så länge dom inte har någon bäring för handlingen). Men för mig som också sitter och studerar hur skaparna har planerat saker och ting framstår det mest som ett jävligt billigt och osmakligt knep för att få folk att bry sig lite mera.

2 responses to “Generation Kill

  1. Har du missat att den bygger på en verklig berättelse där ingridienserna finns från första början.

    /Josod

  2. Jag vet det. Har inte läst boken men om folk går på toa varannan sida har den också problem. Och vad döda småtjejer anbeträffar betvivlar jag att allt som står i boken finns med i serien, så det rör ju sig om ett urval trots allt.

    Med det sagt så har det inte varit särskilt mycket av den varan på senaste tiden, när väl stridigheterna bröt ut. Min enda invändning är att persongalleriet blir lite rörigt ibland, annars är det jävligt bra teve. Ska kolla sjunde avsnittet nu.

Kommentera

