Dröm och verklighet

Reflektera över form och innehåll i Smultronstället. I filmen låter ju Bergman dröm och verklighet och minnesbilder flyta in och ut ur varandra till synes utan skarvar.
Hur har detta sätt att berätta utvecklats i senare filmer?
Ta upp några exempel där filmer gjorda i vår samtid rör sig mellan dröm och verklighet på samma sätt.

Drömmen är behändig som berättartekniskt verktyg när man vill gestalta känslolivet hos en karaktär som inte kan demonstrera det i verkligheten av någon anledning. Som i Smultronstället i och med Isak Borg och hans känslomässiga inkompetens, där vi genom Life is Wonderful-liknande tillbakablickar och surrealistiska mardrömmar får insyn i den gamla professorn undermedvetna. Något som hade varit omöjligt eller åtminstone mycket mödosamt att gestalta på något annat sätt utan att förvandla Borg till en melodramatisk såpakaraktär.

I Smultronstället är gränsen mellan dröm och verklighet hyfsat tydlig, dagens filmer som intresserar sig för det inre landskapet är inte alltid fullt så explicita. Det kan röra sig om att det för handlingens skull inte går att visa övergångarna (Fight Club). Eller science fiction-aktig surrealism där de inre landskapen ofta har en tendens att ”spilla över” i verkligheten, så att man ofta får gissa om det man ser just då är dröm eller verklighet (The Science of Sleep, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Being John Malkovic, Twin Peaks).

Den största skillnaden mellan de nutida exempel jag nämner och Smultronstället är att Bergmans film upplevs som väsentligt verkligare. Det kan bero på att många av de filmer jag har radat upp nu (och många av Bergmans andra filmer för den delen) är rena drömsekvenser i sig, medan Smultronstället i grund och botten vilar på en ganska normal ramhandling.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s