XNA, Visual C#

Den gångna veckan har jag koncentrerat mig på att bli klar med sommarens programmeringskurs, Introduction to Game programming.

I kursen används Microsofts spelutvecklingspaket XNA tillsammans C# (deras egna högnivåversion av C++) . Det är här verkligen spelprogrammering för dummies och man kan göra rejält kraftfulla saker utan större besvär. XNA tar hand om och hälper till med det mesta som skapar huvudbry för en spelprogrammerare: uppdateringsfrekvens, ljud, 2D-grafik, 3D-grafik, etcetera. En annan trevlig detalj (antar jag) är att man utan större besvär kan porta sitt spel till Xbox 360.

Mitt spel är en tvåspelarevariant av mitt gamla javaspel Laserz of DOOM, fast med lite coola 3D-effekter och annorlunda spelupplägg.

Jag har ingen aning hur man kan distribuera spelet till andra på något vettigt sätt (antagligen måste man installera tre miljarder .NET-paket och dylikt). Tills jag har klurat ut det får ni hålla till godo med den här (otydliga) skärmdumpen:

Jävligt ballt, eller hur?

Kommentera

