Om Bergmans 50-talsfilmer skulle ha premiär i dag

Fråga: Lek med tanken att Bergmans femtiotalsfilmer skulle ha premiär idag, femtio år senare. Hur föreställer du dig att de skulle tas emot? Ge några exempel och reflektera över dem.

På den amerikanska filmsajten IMDb kan man läsa om, kommentera och betygsätta i stort sett alla världens filmer. På samma sajts Top 250-lista över de filmer med högst betyg och tillräckligt många röster är Det sjunde inseglet den enda svenska film som kvalificerat sig, och innehar i nuläget en mycket respektabel 89:e placering. Inte helt illa gjort av en ganska svårmodig, Europeisk konstfilm från 50-talet. Och en fingervisning om filmens forsatta, oerhörda popularitet – åtminstone internationellt sett.

Populariteten till trots är Det sjunde inseglet inte utan sina brister. I Bilder påpekar Bergman själv att så är fallet, och anger framför allt tidsbrist som orsak. Och om filmen kom ut i dag skulle man förutom skönhetsfläckarna antagligen ha svårt för det starka existensiella temat, det överdrivet kontrastrika fotot och att dialogen är hopplöst mycket teater. Dagens filmer innehåller riktiga personer som pratar som man gör på riktigt, och det anses hyfsat suspekt att behandla så stora teman som döden, definitivt om det avhandlas så tydligt och religöst inriktat som det görs i Det sjunde inseglet. Det är inte för inte som filmen på senare tid har fått sin status som odödlig klassiker alltmer ifrågsatt.

Men tack vare att filmen inte försöker skildra ett nu (och egentligen inte ens ett då, de historiska inkorrektheterna är alltför många för det), kanske den skulle ses som en ovanligt välgjord lågbudgetfilm om medeltiden. Och kanske skulle man i stället fokusera på det som är bra: skådespelarinsatserna, det inspirerande fotot, den välgjorda regin. Vem vet, den kanske till och med skulle bli en riktig undergroundsuccé?

Sommaren med Monika däremot lider definitivt av att den försöker skildra ett nu, och är på många sätt hopplöst daterad till 50-talet. Problemen är för det mesta rent språkliga men även sociala. Man skaffar sällan barn så ungt numera – och giftemål i unga år är ännu ovanligare. Dagens ungdomar har helt enkelt inte riktigt samma typ av problem som de hade på 50-talet.

Dock är själva ramhandlingen, två unga människor som är kära och kämpar mot resten av samhället och försöker fly den trista vardagen, direkt jämförbar med mer nutida ungdomsskildringar som Lukas Moodyssons Fucking Åmål.

Harriet Anderssons tidlösa skildring av Monika och den intressanta handlingen sammanverkar till att filmen har åldrats bättre än den borde. Sommaren med Monika är, om än inte jätterelevant, åtminstone mycket sevärd – även 50 år efter dess premiärvisning.

Annonser

2 responses to “Om Bergmans 50-talsfilmer skulle ha premiär i dag

  1. Från läraren:

    Hej Kim
    Du säger att Bergmans sätt att berätta i Det sjunde inseglet är otidsenligt när det gäller dialog, gestaltning och tematik och att dagens filmer innehåller ”riktiga personer som pratar som man gör på riktigt”. Jag håller bara delvis med dig. Visst är filmen daterad och orsaken till att den finns med på Top 250-listan är väl främst att den är just en klassiker, älskad av många. Men är det inte så att många av dagens äventyrsfilmer, thrillers och andra genrefilmer också behandlar just Döden och vårt förhållande till den och att de flesta av de karaktärer dessa filmer befolkas av inte alls är realistiska utan typer, schabloner, hjältar och skurkar vars funktion är att gestalta verkligheten men inte likna den?

    Mitt svar:

    Sure, det håller jag med om. Det jag menade var väl bara det att det i dag aldrig skulle gå hem att sminka en kille vit, dra på honom en kåpa, få honom att säga: ”tja, det är jag som är Döden!” och hoppas att folk ska köpa det. Man måste vara finurligare än så.

    No Country For Old Men, som jag nämner i ett annat svar, är ju ett bra exempel på vad jag menar. Och även din poäng om att man fortfarande använder sig av schabloner, skurken i filmen är definitivt en överdriven karaktär som mer används för att representera ondska än att han skulle föreställa någon riktig person.

    (För er som inte har sett filmen är skurken en snubbe som går omkring med en mycket skrämmande pagefrisyr och dödar folk med en tryckluftspump).

  2. Ser nu att Smultronstället också finns med på listan, på plats 151.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s