Diablo III

Skjut mig baklänges och smörj in mig med räkost, det blev visst ännu ett Diablo-spel.

Introfilmen har gått varm på min dator på senaste tiden och det är svårt att inte bli imponerad. Framförallt tycks Blizzard av bilderna att döma ha lyckats naila den där speciella Diablo-känslan, en sorts tempofylld action med hög kontroll, lagom många strategiska alternativ och genomarbetad grafik rakt igenom, från minsta lilla animation till de storslagna bakgrundsmiljöerna. Egenskaper som Blizzard förvisso på något sätt lyckas klämma in i alla sina spel.

Två saker kräver särskilt omnämnande:

* Wall of Zombies — Så. Jävla. Coolt. Åsynen av den här förmågan, en vägg av zombies som sliter sönder sina fiender i bitar, får mig nästan att förlåta Blizzard för att dom tycks ha ersatt klassen Necromancer med väsentligt ocoolare Witchdoctor.

* Inga mer potions. Thank fuck for det. Potions är en korkad mekanik, som gör väldigt stora delar av de två förra Diablo-spelen rent ut sagt triviala. Normalt sett är det enda som kan döda en kraftig burst damage, vilket nästan alltid känns extremt orättvist eftersom man inte hinner reagera. Istället för potions kommer fienden droppa små klotformade livkapsalar, ungefär som i God of War. Blizzard fortsätter att vara världsmästare på att sno bra spelidéer och driva dom till perfektion.

Det dröjer antagligen ett bra tag innan spelet faktiskts släpps. Men jag är oerhört glad och peppad, på ett sätt som jag inte har känt sen World of Warcraft-betan.

Och det är ju något särskilt med Blizzard. Det var deras Warcraft 2 som inledde min spelbesatthet en gång i tiden, och ett drygt decenium senare var det just World of Warcraft som till slut lyckades bränna ut mig totalt på allt vad teve- och datorspel hette, en känsla som har hållt i sig ganska länge.

Det vill säga åtminstone ända fram tills nu.

Kommentera

