Dilemma

I sommar ska jag läsa två distanskurser på Gotlands högskola. En av kurserna kommer gissningsvis vara rent frosseri i allting grått, svart och ångestfyllt. Bergman, auteuren och berättaren heter den. Ett härligt pretentiöst namn på en liten 7,5 poängs kurs och mina förväntningar är naturligtvis uppskruvade till max.

Den andra kursen heter Introduction to Game Programming. Om jag förstår det hela rätt handlar det om lite grundläggande spelprogrammering i C#. Borde vara rätt lätt för mig.

Min förhoppning är att dom här kurserna ska hjälpa mig med mitt stora dilemma: vad fan jag nu egentligen ska hitta på till hösten. Valet står mellan att antingen börja läsa filmvetenskap i Lund, eller stanna i Linköping och fortsätta med språkvetenskapen eller ta upp datavetenskap igen. Och just nu är jag kluven som fan.

Datavetenskapen är ju egentligen alltid aktuell. Sett över hela mitt liv har datorn och framförallt datorspelen alltid varit den stora passionen. Dock har det har blivit mindre och mindre med det på senare tid. Men vem vet, det kanske kommer tillbaka någon dag. Särskilt om dom nu skulle börja producera lite intelligenta spel igen. Jag är åtminstone aningen peppad inför Starcraft 2 och även om jag inte gillar första persons-spel riktigt så ser ju Fallout 3 onekligen intressant ut.

Språkvetenskapen är nog inte så aktuellt. Visst, vissa grejer är rätt kul men att plugga runor och sånt betackar jag mig för. Jag menar vafan, jag är inte speciellt intresserad av sånt som hände innan 80-talet då ska vi inte ens snacka om vad folk satt och pyssla med några hundra år efter det att Jesus emade ihjäl sig.

Det som talar mest för filmvetenskap och Lund är dels tjejfaktorn (svartklädda tjejer i kortklippt page som dricker grönt te och läser Vi, ja tack!), dels att det är en ny stad att upptäcka. Det som talar mot är att jag förmodligen måste bo i korridor igen (folk som tror dom är Jamie Oliver och lyckas sätta eld på köksfläkten, nej tack!)

Nåja. Jag får väl se helt enkelt.

Kommentera

