Syndicate

Syndicate är ett ålderdomligt datorspel från det smått legendariska och sedan 2004 nedlagda spelföretaget Bullfrog Productions, som gav oss klassiker som Populus, Theme Park och Dungeon Keeper.

Det var ett av de första spelen som jag spelade, och dess dystopiska, cyberpunkinspirerade miljö med onda företag, drogpåverkade cyborgs och annat oändligt coolt var naturligtvis väldigt tilltalande för en elvaåring som bodde på ett så ospännande ställe som den gotländska landsbygden.

Spelet är ganska avancerat, och jag kan inte komma ihåg att jag någonsin varvade det. Designmässigt lämnar spelet nämligen en hel del att önska, och det är en god idé att läsa igenom manualen noggrant innan man börjar så att man får ett hum om hur man bör spela.

Och om du gör det så möts du redan på första sidan av följande brasklapp (som fanns i alla datorspelsmanualer på den tiden):

PRECAUTIONS TO TAKE DURING USE

  • Do not stand too close to the screen. Sit a good distance away from the screen, as far away as the length of the cable allows.
  • Preferably play the game on a small screen.
  • Avoid playing if you are tired or have not had much sleep.
  • Make sure that the room in which you are playing is well lit.
  • Rest for at least 10 to 15 minutes per hour while playing a game.

Huruvida det här säger något om den tidens syn på datorspelare och datorspel, eller den tidens undermåliga bildskärmar, vet jag inte. Det jag däremot med säkerhet vet är att elvaåriga jag bröt mot samtliga ovanstående råd — all Top Hat i världen skulle inte ha kunnat slita mig från mina små, lojala pixelagenter som spred ond, bråd död omkring sig.

Att få ljudet att fungera kan vara lite knepigt, men det som fungerade för mig vara att köra spelet med ett program som heter VDM Sound.

Spelet finns att ladda hem här.

Kommentera

