Våren tillhör Kenta

Jag åkte buss häromdagen. Bredvid mig satt tre stycken a-lagare och diskuterade vilt. Dom pratade om ishockey, närmare bestämt Malmö och ett särskilt mål i senaste matchen som en av dom engagerat beskrev som ”ett rejält jävla slagskott rätt upp i krysset, inget satans kärringskott”.

Jag slutade lyssna ett tag och började ordna med min mp3-spelare. Men hajade till när en av a-lagarna sa: ”Vafan ska vi göra idag då?”

Jag blev genast påmind om filmen Dom kallar oss mods, och den berömda repliken som Stoffe säger en dag vid frukostbordet: ”Vafan ska vi göra idag då Kenta? Ska vi kröka eller ska vi tända på eller vafan ska vi göra?”.

Men jag tänkte inte mer på det och bussturen fortsatte.

Ett par minuter senare ställde sig dock Jupiter i linje med Saturnus när en av alkoholisterna utbrast: ”Ja vafan, Kenta borde ha vunnit melodifestivalen asså. Helt klart asså.”

Såklart han borde ha gjort. Kanske inte dock för låtens skull. Visst, Utan att fråga var en bra låt, men det han framförallt borde ha vunnit på var det oerhört subversiva i att på melodifestivalen ha på sig en t-shirt med två figurer i ställningen 69:an och texten: ”Try it — you’ll like it”.

Kenta finns inte med oss längre. Men vi kan fortfarande njuta av hans honungslena stämma och inspirerande sångtexter — han om någon har visat att allt verkligen är möjligt, bara man har vett nog att uppskatta det som man faktiskt har.

Jag hör skrattande barn, jag hör slussarnas brus
Jag hör till de få som kan leva
Jag hör inre musik, jag hör vindarnas sus
Jag har tron på mig själv på min sida

Kommentera

